Spilleverden og virtuell virkelighet

Når man hører ordet “kasino”, er det et bilde av en enorm hall med blinkende lys, blackjack-bord og utallige spilleautomater som dukker opp foran øynene til hver gambler. Dessuten er det massevis av folk i minnet, spesielt i rushtida. Men det ikke alltid mulig å tre gjennom husdøra og rette seg mot kasinoer, og  da kommer kunstig virkelighet til nytte.  

Dessuten er det ikke bare spillverden som har tatt imot virtuell virkelighet med åpne arme. Nettcasinoer følger også mote og opererer med prinsipper for kunstig virkelighet. Man tror at en føler seg som om en er ett med spilleautomaten. Uansett er teknologien ikke så avansert slik at alle kasinoer kunne tilby denne funksjonen. Og for bare tyve år siden tilbød svært få av dem onlinespill og fantastiske bonuskoder som Roy Richie bonus til sine kunder, og se hvor vi er i dag.

Virtuell virkelighet blir stadig mer en del av våre hverdagslige erfaringer og daglige gjøremål. Målet med kunstig virkelighet et at man skal kunne tre inn i en annen verden ved hjelp av nye, banebrytende former for datateknologi. Det er også viktig med det å kunne føle seg som om man rører ved det man bruker i reelt liv. Kunstig virkelighet brukes spesielt i spillverden, der det er mulig å få en smakebit av spillet ved å ha digitale briller på. Mange spill og spillkonsoller som er populære i dag opererer med kunstig virkelighet. Et eksempel på det er PlayStation og dens bruk av briller og hodetelefoner til kunstig virkelighet. Man prøver egentlig å innlemme kunstig virkelighet i alle aspekter ved vår dagligdagse liv – fra det å bruke kokeplater eller fjernkontrollen til bruken av vaskemaskinen.

Det er først og fremst lansering av en del teknologisk avansert spillutstyr som bidro til at nåværende forlystelsessteder vender seg mot virtuell virkelighet. For eksempel er noen av dem Facebook’s Oculus Rift, Valve’s Stream VR, HTC’s Vive, sammen med Sony’s PlayStation VR. De bringer oss frem til en revolusjon i måten vi inntil nå har oppfattet begrepet “gambling” på. De mest populære spillene som støttet av kunstig virkelighet er spilleautomater, poker og turneringer i black-jack.

For å kunne få en ekte opplevelse, dvs. strekke seg fram for å nå brikkene eller plassere dem på bordet, eller kjenne kortene som blir delt ut, må man bruke spesielle hodetelefoner med briller. Grafikken i kasinoer blir støttet av virtuell virkelighet produserer bilder av høy resolusjon og en høyere bildefrekvens enn det er tilfellet med vanlige dataspill. Derfor får man ikke en følelse av en treg bildebevegelse når man rister på hodet og stiller ulike elementer i fokus. Viktigst blir at teknologien støtter en rekke ulike kasinospill man kan velge mellom. Det er også behov for at ens PC skal ha bestemte egenskaper. Disse er følgende: GeForce GTX 970 eller bedre, skjermbilder – eller rettere sagt HMD, en PC med USB 3.0.-støtte, CPU: Intel Core i5- 4590 eller bedre, 8GB+ RAM, 2x USB 3.0 inngang eller HDMI 1.3 og Windows 7 SP1 eller noen nyere versjon. Etter å ha oppfylt spillkravene er det bare å nyte i følelsen av nesten ekte mellommenneskelig kontakt.